In 1972 is het pand, waarin Conbustaal nu gevestigd zit gebouwd door J. Buchinhoren. Deze heeft er destijds voor gekozen om er twee slingerbalk-kranen in te hangen, van elk 2 ton hijscapaciteit. In deze tijd was dat al een hele verademing. De technologie ging immers nog niet zo snel. In 1992 ( het stokje was inmiddels al overgedragen aan Rinus Buchinhoren ) is er een stuk aangebouwd aan het pand. Tijdens deze verbouwing zijn er verzwaarde kolommen geplaatst voor de dakconstructie, met het oog op de toekomst wellicht ooit bovenloopkranen te plaatsen. Begin 2017 is de knoop doorgehakt nieuwe kranen aan te gaan schaffen. Dit vanwege achterhaalde technologie, kostbaar onderhoud, en 45 jaar intensief gebruik.
Begin februari is begonnen met het demonteren van de oude kranen, en kraanbalken, waarin deze kranen als het ware hingen. Even later zijn de nieuwe consoles en nieuwe kraanrails aangebracht. Het grote verschil is dat de kranen nu niet aan de dakconstructie hangen, maar over rails rijden. Om deze reden is de capaciteit per kraan verhoogt met 1,2 ton en zijn de kraanbalken iets breder (14,2m). Het totale hijsvermogen in deze hal komt neer op een ruime 6 ton. Verder zijn de kranen volledig radiografisch bestuurbaar en zijn alle kabels weggewerkt. Dit verhoogt de levensduur en flexibiliteit met het laden en lossen van vrachtwagens. Uiteraard voldoen de kranen aan de nieuwste veiligheidseisen. Last but not least, de rails is met ruim 10 beter aan zowel de voor- als achterkant van de loods verlengt. Dit zorgt voor extra productieruimte/opslag.
Specificaties van de kraan;
Fabrikant; SWF Krantechnik Fabrikant takel; SWF Krantechnik Bouwjaar; 2017 Draagvermogen; 3200 KG Spoorbreedte; 14200mm Lengte baan; 50000mm
Geef een reactie